<<
Hermans Herentals
Krachtige elegantie

De Audi Q3 Sportback

  • Een compacte SUV-coupé met een opvallend design en een uiterst dynamisch rijgedrag
  • Een sportophanging, progressief sturen en Audi drive select behoren tot de standaarduitrusting
  • Alle koplampen maken gebruik van ledtechnologie en moeten daardoor niet onderdoen voor wagens uit hogere segmenten

Audi verwelkomt een nieuwe compacte SUV in coupévorm in zijn modelgamma: de Audi Q3 Sportback. Het nieuwe model combineert de robuuste uitstraling van een SUV en zijn dagelijkse veelzijdigheid met de sportieve elegantie en het soepele rijgedrag van een coupé. Daarmee is het de allereerste compacte crossover van het merk Audi.

Een lage daklijn en een gespierd koetswerk: het design

De Audi Q3 Sportback straalt zowel kracht als precisie uit en dat komt in alle designdetails tot uiting. Het zwarte rooster van het achthoekige Singleframe krijgt een erg driedimensionaal design mee dat bijzonder sportief oogt. Dat geldt trouwens ook voor de trapeziumvormige luchtinlaten en de opvallende bumper met zijn vlakke lamel. Het coupéachtige interieur contrasteert met de kenmerkende accessoires, die een contrastkleur krijgen en dus het SUV-karakter benadrukken. De lage daklijn loopt over in de korte D‑stijlen en eindigt in een dakrandspoiler. Daardoor lijkt de Audi Q3 Sportback veel langer dan zijn broer, de Q3. De SUV-coupé is bovendien bijna drie centimeter lager en ziet er dan ook gespierder uit. De uitgesproken contouren boven de wielen trekken de aandacht naar de quattro-aandrijving, die standaard is voor de meeste motoren. Op de achterkant in gevormde kunststof ontstaan oneindig veel licht- en schaduweffecten. De lage ruit, met aerodynamische details langs weerskanten, en de sportieve bumper die de opvallende look van de luchtinlaten accentueert, benadrukken de breedte van de Audi Q3 Sportback. Ook de achteruitrijlichten dragen hiertoe bij: ze lopen conisch naar binnen toe, net als de vlakke koplampen. Die laatste biedt Audi in drie versies aan, waaronder matrix-ledkoplampen die met hun adaptieve grootlichten de weg intelligent verlichten naargelang de rijsituatie.

Sportief zowel op als naast de weg: de ophanging

De Audi Q3 Sportback verzekert rijplezier op de meest uiteenlopende terreinen. In de stad, over lange afstanden of op gemakkelijk terrein: de compacte crossover is een dynamische alleskunner. Hij is standaard uitgerust met progressief sturen – waardoor de overbrengingsverhouding steeds directer wordt naarmate de stuurhoek groter wordt – en met de sportophanging.

De ophanging is optioneel beschikbaar met schokdempercontrole, die de zone tussen dynamisme en comfort verder uitbreidt. Afhankelijk van de rijsituatie, de toestand van de weg en persoonlijke voorkeuren kan de bestuurder de eigenschappen van de wagen via het standaard dynamisch rijgedragsysteem Audi drive select aanpassen in zes profielen, waaronder de offroad-modus. Naast de opstelling van de motor en de transmissie beïnvloedt dit systeem ook de elektronisch aanpasbare schokdempers en de stuurassistentie. Ook de optionele hill descent control biedt ondersteuning door de snelheid aan te houden die de bestuurder heeft geselecteerd op een helling van meer dan 6%.

TFSI, TDI, S tronic, quattro: de aandrijving

Voor zijn marktlancering in Europa is de Audi Q3 Sportback beschikbaar met een benzine- en dieselmotor. Met zijn 169 kW (230 pk) is de 2.0 TFSI de krachtigste motor. Deze 45 TFSI quattro S tronic heeft een gemengd brandstofverbruik van 7,3-7,7  l/100 km ( 166-174 g/km CO2-uitstoot). De 35 TDI S tronic , een 2.0 TDI,  heeft een vermogen van 110 kW (150 pk) en een gemengd brandstofverbruik van 4,7-4,9  l/100 km (123-129 g/km gemengde CO2). Kort na de marktlancering wordt hij ook beschikbaar met een manuele transmissie met quattro-aandrijving. In de loop van het jaar volgen nog meer motoren, waaronder een krachtigere diesel en een basisbenzinemotor, die gekoppeld wordt aan een mild-hybridsysteem van 48 V. Dat systeem recupereert energie bij het afremmen en ondersteunt de motor bij het versnellen vanuit lage snelheden. Goed voor een besparing van 0,4 l brandstof per 100 km in reële rijomstandigheden.

Bij de topmotoren zorgt de quattro-vierwielaandrijving standaard voor de krachtoverbrenging. Een cruciaal onderdeel daarvan is de hydraulische meerplaatskoppeling op de achteras. Het elektronische beheer combineert een uitstekende stabiliteit en sterke tractie met een hoge dosis rijplezier. Wanneer ze tot het uiterste wordt gedreven, werkt de quattro-aandrijving nauw samen met de wielselectieve koppelverdeling. Het rijgedrag wordt er nog dynamischer en stabieler door dankzij de subtiele reminterventies op de binnenste wielen met de quattro-aandrijving en het binnenste voorwiel met de voorwielaandrijving.

Variabel comfort: interieur en ruimteconcept

De Audi Q3 Sportback is 4,50 m lang, 1,84 m breed en 1,56 m hoog. Zijn wielbasis meet 2,68 m. Het resultaat? Een groot en uiterst variabel interieur. Op de achterzetels is er ruimte voor drie personen. Die kunnen hun zetel standaard 130 mm verschuiven in de lengte. Hun rugleuningen zijn verdeeld in drie delen en de hellingsgraad ervan kan in zeven niveaus versteld worden. Het koffervolume varieert van 530 l tot 1.400 l. De laadvloer kan op twee niveaus worden versteld en de hoedenplank kan er onder worden opgeborgen. Als optie kan de wagen uitgerust worden met een elektrische kofferklep die ook met een voetbeweging geopend en gesloten kan worden. De voorzetels – elektrisch verstelbaar en verwarmd op verzoek – garanderen een sportieve houding en een hoog comfortpeil. Afhankelijk van de uitrusting zijn er sportzetels met contrasterende stiknaden en gekleurde strepen langs de zijpanelen voorzien.

De oppervlakken in alcantara op het instrumentenbord en de armsteunen benadrukken bovendien de progressieve designfilosofie. In het donker creëert het optionele contour-/sfeerverlichtingspakket lichtaccenten met 30 kleuren om uit te kiezen.

Digitale wereld: displays en bediening

Het bedienings- en displayconcept toont aan in welke mate Audi de digitalisering doortrekt. Zelfs de basisuitrusting omvat een digitaal instrumentenbord met een schermdiagonaal van 10,25 duim, dat de bestuurder kan bedienen via het multifunctionele stuur. In het topsysteem, MMI navigation plus, verschijnen de displays in de Audi virtual cockpit, waardoor er veel meer functies beschikbaar zijn. In het midden van het instrumentenbord werd een aanraakscherm van 10,1 duim geplaatst. Wanneer er een functie geselecteerd wordt, weerklinkt er akoestische feedback. Net zoals in de Audi-modellen uit de hogere segmenten wordt het omringd door brede sierstrips in zwarte hoogglans. Samen met de bedieningseenheid voor de airconditioning die onder het display zit, werd het scherm om ergonomische redenen 10° in de richting van de bestuurder gekanteld. Op verzoek is de Audi virtual cockpit plus van 12,3 duim verkrijgbaar met drie selecteerbare lay-outs, waaronder een bijzonder dynamische weergave.

De vlakke menustructuur wordt aangevuld door een bedieningseenheid die gebruik maakt van natuurlijk taalgebruik en ook losse woorden begrijpt. De invoer van een navigatiebestemming en de MMI-zoekopdracht zijn gebaseerd op vrije tekstingave. Het systeem herkent de vaakst gekozen bestemmingen van de bestuurder op basis van vorige ritten, waardoor het relevante suggesties kan doen. Tegelijkertijd houdt het rekening met statistische, empirische waarden wat de verkeersdrukte en het moment van de dag betreft.

Uitgebreide netwerkmogelijkheden: infotainment en Audi connect

Samen met MMI navigation plus worden de online diensten van Audi connect aan boord beschikbaar gemaakt tegen LTE-Advanced-snelheid via een permanent geïnstalleerde simkaart. Ze omvatten onder andere online verkeersinformatie en de online dienst voor points of interest, die de routebegeleiding aanvult met foto’s, openingsuren en gebruikersbeoordelingen. Dankzij de interconnectiviteit van de Audi-vloot ontvangt en verschaft de Q3 Sportback informatie over parkeerplaatsen langs de weg, gevarenzones en snelheidsbeperkingen die gedetecteerd worden via de boordcamera en de sensoren van de wagen. Verkeerslichtinformatie is een nieuwe Car-to-X-dienst. De auto ontvangt gegevens van de verkeerscomputer van de stad, waardoor de bestuurder in de Audi virtual cockpit informatie doorkrijgt over de verkeerslichtfases. Bestuurders kunnen daardoor hun snelheid op voorhand al aanpassen, wat de efficiëntie en de verkeersdoorstroming verbetert. Dit aanbod is voorlopig beschikbaar in enkele Europese steden (niet in België), maar zal afhankelijk van de infrastructuur van de stadscentra geleidelijk aan worden uitgebreid.

Ook navigatie met Google Earth™ en de hybride radio – die in functie van de ontvangst automatisch overschakelt tussen FM, DAB en online streaming – behoren tot het Audi connect navigatie en infotainment plus-pakket. Het systeem met spraakbediening maakt gebruik van gedetailleerde kennis in de cloud om in te gaan op de vragen en commando’s van de bestuurder.

De gratis myAudi App en de smartphone-interface van Audi verzekeren de interconnectiviteit tussen de auto en de smartphone. Android- en iOS-smartphones worden op die manier geïntegreerd in het infotainmentsysteem aan boord. De inhoud van de smartphone wordt weergegeven op het MMI-display via Apple CarPlay of Android Auto. Er zijn bovendien geen kabels nodig als het topinfotainmentsysteem wordt gebruikt in combinatie met een iPhone. De Audi phone box en het Bang & Olufsen Premium Sound System met virtuele 3D-sound maken dit uitgebreide aanbod compleet.

Uitmuntendheid in elke situatie: de rijhulpsystemen

In de Audi Q3 Sportback staan vier standaardsystemen in voor de veiligheid. Twee daarvan zijn de lane departure warning en de lane change warning. Terwijl het eerste systeem de bestuurder helpt om op zijn rijstrook te blijven, waarschuwt het tweede voor gevaarlijke situaties wanneer er van rijstrook wordt gewisseld, bijvoorbeeld als er een wagen in de dode hoek rijdt. In Duitsland is de reeks ook uitgerust met Audi pre sense front. Als er een frontale botsing dreigt, geeft het systeem de bestuurder een visuele, akoestische en haptische waarschuwing. In noodsituaties brengt het de wagen volledig tot stilstand en schakelt het de veiligheidsmaatregelen van Audi pre sense basic in: de voorste veiligheidsgordels worden aangetrokken, de ruiten en het optionele schuifdak worden gesloten en de waarschuwingslichten gaan aan.

Een van de belangrijkste optionele systemen is de adaptieve cruise assist, die de bestuurder ontlast tijdens overlangse en laterale begeleiding. Hypermoderne systemen zoals de 360-gradencamera’s ondersteunen de bestuurder bij het parkeren en manoeuvreren. Ze geven de onmiddellijke omgeving van de SUV-coupé weer op het MMI-display. De bestuurder kan daarbij kiezen tussen verschillende perspectieven. De park assist loodst de auto automatisch in en uit parkeerplaatsen. Als de bestuurder bijvoorbeeld achteruit de weg wil oprijden, waarschuwt de rear cross traffic assist voor naderende voertuigen die het systeem als gevaarlijk beschouwt.

Op de markt in de herfst: marktlancering en editiemodel

In Europa is de Audi Q3 Sportback leverbaar vanaf de herfst. In België kost de 35 TDI S tronic 38.600 incl. btw, terwijl de 45 TFSI quattro S tronic beschikbaar is vanaf 48.350 euro incl. btw. Er komt daarnaast ook een exclusief editiemodel in twee designs. Afhankelijk van hun lakafwerking worden ze ‘edition one dew silver’ en ‘edition one mythos black’ genoemd. Het koetswerk van beide modellen is gebaseerd op de S line en het zwarte stijlpakket. De donkere decoratieve vlakken in de matrix-ledkoplampen en de 20-duimsvelgen garanderen een nog sportievere look. Het interieur omvat een zilveren editie met een elegant interieurdesign en heldere kleuren, terwijl de zwarte editie gebaseerd is op het donkere S line-interieur, aangevuld met blauwe alcantara op het instrumentenbord en de armsteunen in de deuren.

Inschrijven op de nieuwsbrief

Openingsuren

    • maandag
      9:00 12:00
      13:00 18:30
    • dinsdag
      9:00 12:00
      13:00 18:30
    • woensdag
      9:00 12:00
      13:00 18:30
    • donderdag
      9:00 12:00
      13:00 18:30
    • vrijdag
      9:00 12:00
      13:00 18:00
    • zaterdag
      9:00 12:00
      13:00 16:00
    • zondag
    • maandag
      8:00 12:00
      13:00 18:30
    • dinsdag
      8:00 12:00
      13:00 18:30
    • woensdag
      8:00 12:00
      13:00 18:30
    • donderdag
      8:00 12:00
      13:00 18:30
    • vrijdag
      8:00 12:00
      12:30 18:00
    • zaterdag
    • zondag
    • maandag
      8:30 12:00
      13:00 17:30
    • dinsdag
      8:30 12:00
      13:00 17:30
    • woensdag
      8:30 12:00
      13:00 17:30
    • donderdag
      8:30 12:00
      13:00 17:30
    • vrijdag
      8:30 12:00
      12:00 14:00
    • zaterdag
    • zondag
    • maandag
      8:30 12:00
      13:00 17:30
    • dinsdag
      8:30 12:00
      13:00 17:30
    • woensdag
      8:30 12:00
      13:00 17:30
    • donderdag
      8:30 12:00
      13:00 17:30
    • vrijdag
      8:30 12:00
      12:00 14:00
    • zaterdag
    • zondag
Hermans Herentals Momenteel zijn we open
Bekijk onze openingsuren